fortsättning av Köpenhamn; Christiania

Jag fortsätter där jag avslutade mitt förra inlägg.

Efter att ha fått en riktigt upplevelse på fängelse, att ha sett hur det verkligen ser ut bakom lås och bommar (murar) begav vi oss till Christiania. Jag har varit där en gång tidigare när jag var liten med pappsen (han var nyfiken och ville se hur det såg ut) så jag fick följa med. Jag kommer knappt ihåg något förutom alla bord som stod längs med gatan och att det dom sålde såg ut som goda kakor som snarare var haschkakor.

Tyvärr har jag inga bilder från varken fängelset eller Cristiania där det råder förbud på att fota. Många tror att Christiana inte finns längre, men det gör det. Det är en "fristad" och kommer så förbli. Skillnaden med "fristaden" idag och mot förr är att de inte längre får sälja droger på öppen gata, de säljer fortfarande dock inte lika synligt som förr eftersom polisen idag göra razzia titt som tätt.
Haschrök fick man i sig vare sig man ville eller inte, för att alla där går med en joint i handen. Förjävligt tycker jag. Många av de här människorna bor också där, och när deras barn växer upp, ja då växer de faktiskt upp i detta drogträsk vare sig de vill det eller inte.
Ont i själen fick jag när man såg yngre ungdomar 13-14 som var sönderknarkade och såg hur de gick in i nått "bås/toalett" för att injicera. Det gör ont att se...

Annars är ministaden jättefin och mysig, och de verkar hjälpa varandra med mycket.
Visst är det bra att de som missbrukar har ett ställe att gå till, att det finns en "frihet" men så länge Christiana finns så accepterar samhället att det är okej att droga.


- Knark är bajs


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0